Za nami pierwszy rok projektu „Język Sąsiada w Dwumieście”
Ponad 500 godzin języka niemieckiego mieli od początku roku szkolnego uczniowie klas V i VI, wszystkich gminnych szkół, którzy uczą się języka niemieckiego w ramach transgranicznego projektu.
Bierze w nim udział ponad 400 dzieci z polskiej strony i ok. 300 frankfurtczyków ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Budżet projektu „Język sąsiada w Dwumieście” to ponad 820 tys. euro, z czego 85 proc. pochodzi z funduszy Unii Europejskiej, w ramach programu INTERREG V A Brandenburgia – Polska 2014 -2020. Dzięki wsparciu z Brukseli pilotażowy projekt ma zapewnione finansowanie do czerwca 2022 roku.
Wiodącym partnerem w projekcie jest Gmina Słubice, a wspierają nas: Stowarzyszenie Demokracja i Integracja (RAA Brandenburg) oraz miasto Frankfurt nad Odrą.
– Na ten rok mieliśmy sporo planów. Niektóre, pomimo pandemii koronawirusa udało się z sukcesem zrealizować, inne musieliśmy przełożyć na kolejne miesiące – mówi koordynatorka projektu Marta Łuczak i wylicza, co zrobiono w tym roku.
- W styczniu została podpisana umowa na realizację projektu
w słubickich szkołach podstawowych. - Od lutego we Frankfurcie nad Odrą rozpoczęły się lekcje języka polskiego w ramach kół zainteresowań.
- W lipcu zostały zakupione książki do nauki niemieckiego dla wszystkich słubickich uczniów. Dzięki temu od początku roku szkolnego 2020/2021 ponad 400 dzieci rozpoczęło naukę języka sąsiada.
- Mając na uwadze transgraniczny charakter projektu oraz chęć nawiązania partnerskich stosunków ze szkołami zza Odry, w październiku odbył się warsztat „Interkulturowe aspekty współpracy polsko-niemieckiej” dla nauczycieli z Dwumiasta.
- W listopadzie z powodu pandemii wprowadzono zdalny system nauki. Mimo obostrzeń udało się, w trybie online zorganizować
mikołajkowe warsztaty artystyczne. W warsztatach wzięli udział nie tylko słubiccy uczniowie, ale również dzieci z frankfurckich szkół. Było to pierwsze spotkanie, wprawdzie wirtualne, polskich i niemieckich uczniów biorących udział w projekcie „Język Sąsiada w Dwumieście”. - W grudniu odbyło się także pierwsze próbne połączenie online. Zostało ono przeprowadzone przy użyciu platformy e-learningowej (nad którą pracują nasi partnerzy zza Odry) między szkołami biorącymi udział w projekcie. W trybie zdalnym zrealizowaliśmy również spotkanie nauczycieli prowadzących zajęcia językowe. Przedyskutowaliśmy wspólne plany i oczekiwania oraz zrealizowaliśmy online szkolenia dla nauczycieli w zakresie angażowania uczniów podczas nauki zdalnej.
Czego nie planowaliśmy, a co się wydarzyło?
– Na pewno zaskoczyła nas, tak jak wszystkich pandemia. Stanęliśmy przed groźbą, że nasze plany związane z projektem zostaną przekreślone. Nie odpuszczaliśmy jednak i wiele udało się zrobić. Dostosowaliśmy się do obecnej sytuacji i zaczęliśmy działać za pomocą dostępnych narzędzi – Internetu. Tak zamierzamy działać dalej. Naszym priorytetem jest utrzymanie kontaktu pomiędzy polskimi i niemieckimi uczniami niezależnie od okoliczności – mówi Marta Łuczak.