• Uczniowie Gmina
    Uczniowie” trójki” zachwyceni nową salą sportową!
    Czytaj więcej
  • Już można ubiegać się o zwrot kosztów zakwaterowania uchodźców. Gmina
    Już można ubiegać się o zwrot kosztów zakwaterowania uchodźców.
    Czytaj więcej
  • Wielka radość. Gmina zdobyła ponad 2,2 mln zł na remont ul. Kopernika! Gmina
    Wielka radość. Gmina zdobyła ponad 2,2 mln zł na remont ul. Kopernika!
    Czytaj więcej
  • Mamy to! Gmina buduje kolejną ścieżkę rowerową i drogę Gmina
    Mamy to! Gmina buduje kolejną ścieżkę rowerową i drogę
    Czytaj więcej
  • Rozpoczynamy przebudowę ulicy Kopernika. Umowa podpisana! Gmina
    Rozpoczynamy przebudowę ulicy Kopernika. Umowa podpisana!
    Czytaj więcej
  • Na inwestycje w 2022 roku gmina przeznaczy ponad 29 mln zł Bez kategorii
    Na inwestycje w 2022 roku gmina przeznaczy ponad 29 mln zł
    Czytaj więcej
  • Park przy alei Niepodległości zmieni się nie do poznania! Burmistrz podpisał umowę z wykonawcą Gmina
    Park przy alei Niepodległości zmieni się nie do poznania! Burmistrz podpisał umowę z wykonawcą
    Czytaj więcej
  • Mamy to! Dostaliśmy ponad 4,7 mln zł na ścieżkę rowerową od ul. Sportowej do Drzecina Gmina
    Mamy to! Dostaliśmy ponad 4,7 mln zł na ścieżkę rowerową od ul. Sportowej do Drzecina
    Czytaj więcej
  • Dwumiasto
    Dwumiasto “odpala” iluminację mostu
    Czytaj więcej
  • Do USC i wydziału spraw obywatelskich trzeba się umówić telefonicznie Gmina
    Do USC i wydziału spraw obywatelskich trzeba się umówić telefonicznie
    Czytaj więcej
Gmina

Za nami pierwszy rok projektu „Język Sąsiada w Dwumieście”

18 grudnia 2020r.

Ponad 500 godzin języka niemieckiego mieli od początku roku szkolnego uczniowie klas V i VI, wszystkich gminnych szkół, którzy uczą się języka niemieckiego w ramach transgranicznego projektu.

Bierze w nim udział ponad 400 dzieci z polskiej strony i  ok. 300 frankfurtczyków ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Budżet projektu „Język sąsiada w Dwumieście” to ponad 820 tys. euro, z czego 85 proc. pochodzi z funduszy Unii Europejskiej, w ramach programu INTERREG V A Brandenburgia – Polska 2014 -2020. Dzięki wsparciu z Brukseli pilotażowy projekt ma zapewnione finansowanie do czerwca 2022 roku.

Wiodącym partnerem w projekcie jest Gmina Słubice, a wspierają nas: Stowarzyszenie Demokracja i Integracja (RAA Brandenburg) oraz miasto Frankfurt nad Odrą.

– Na ten rok mieliśmy sporo planów. Niektóre, pomimo pandemii koronawirusa udało się z sukcesem zrealizować, inne musieliśmy przełożyć na kolejne miesiące – mówi koordynatorka projektu Marta Łuczak i wylicza, co zrobiono w tym roku.  

  • W styczniu została podpisana umowa na realizację projektu
    w słubickich szkołach podstawowych.
  • Od lutego we Frankfurcie nad Odrą rozpoczęły się lekcje języka polskiego w ramach kół zainteresowań.
  • W lipcu zostały zakupione książki do nauki niemieckiego dla wszystkich słubickich uczniów. Dzięki temu od początku roku szkolnego 2020/2021 ponad 400 dzieci rozpoczęło naukę języka sąsiada.
  • Mając na uwadze transgraniczny charakter projektu oraz chęć nawiązania partnerskich stosunków ze szkołami zza Odry, w październiku odbył się warsztat „Interkulturowe aspekty współpracy polsko-niemieckiej” dla nauczycieli z Dwumiasta.
  • W listopadzie z powodu pandemii wprowadzono zdalny system nauki. Mimo obostrzeń udało się, w trybie online zorganizować
    mikołajkowe warsztaty artystyczne. W warsztatach wzięli udział nie tylko słubiccy uczniowie, ale również dzieci z frankfurckich szkół. Było to pierwsze spotkanie, wprawdzie wirtualne, polskich i niemieckich uczniów biorących udział w projekcie „Język Sąsiada w Dwumieście”.
  • W grudniu odbyło się także pierwsze próbne połączenie online. Zostało ono przeprowadzone przy użyciu platformy e-learningowej (nad którą pracują nasi partnerzy zza Odry) między szkołami biorącymi udział w projekcie. W trybie zdalnym zrealizowaliśmy również spotkanie nauczycieli prowadzących zajęcia językowe. Przedyskutowaliśmy wspólne plany i oczekiwania oraz zrealizowaliśmy online szkolenia dla nauczycieli w zakresie angażowania uczniów podczas nauki zdalnej.

Czego nie planowaliśmy, a co się wydarzyło?

– Na pewno zaskoczyła nas, tak jak wszystkich pandemia. Stanęliśmy przed groźbą, że nasze plany związane z projektem zostaną przekreślone. Nie odpuszczaliśmy jednak i wiele udało się zrobić. Dostosowaliśmy się do obecnej sytuacji i zaczęliśmy działać za pomocą dostępnych narzędzi – Internetu. Tak zamierzamy działać dalej.   Naszym priorytetem jest  utrzymanie kontaktu pomiędzy polskimi i niemieckimi uczniami niezależnie od okoliczności – mówi Marta Łuczak.