• Zdjęcie z Urzędu Miasta Szostka Gmina
    Apel o pomoc dla miasta partnerskiego Szostka na Ukrainie
    Czytaj więcej
  • Gmina
    Zapraszamy na bożonarodzeniowy jarmark!
    Czytaj więcej
  • 1 grudnia rozpoczynamy Aktywny Kalendarz Adwentowy Gmina
    Ależ to będzie piękny czas. Sprawdźcie nasz Aktywny Kalendarz Adwentowy!
    Czytaj więcej
Gmina

Tu znajdziesz darmową pomoc prawnika i mediatora

10 września 2020r.

Do 31 grudnia 2020 r. na terenie powiatu słubickiego można korzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego oraz mediacji. W Słubicach taki punkt mieści się w starostwie.

 

Komu przysługuje nieodpłatne wsparcie?

  • osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającej innych osób w ciągu ostatniego roku.

Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnych świadczeń, musi złożyć stosowne oświadczenie.

Jak skorzystać ze wsparcia?

Szczegółowe informacje na temat poradnictwa można uzyskać pod numerem  – 95 759 20 29 – w poniedziałki w godzinach od 800 do 1600, od wtorku do piątku w godzinach od 730 do 1530 oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej – pisząc na adres: pomocprawna@powiatslubicki.pl

 

Ważne! Poradnictwo świadczone jest przez prawników oraz doradców obywatelskich w formie bezpośrednich porad jednakże z uwagi na ograniczenia wprowadzone w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, forma świadczenia poradnictwa może zostać okresowo ograniczona do porad za pośrednictwem telefonu lub poczty elektronicznej.

Aktualne informacje w tym zakresie można uzyskać pod nr telefonu 95 759 20 29 oraz na stronie internetowej: www.edukacja-prawna.info.pl/powiat-slubicki

W Słubicach z pomocy ( należy zabrać ze sobą całą posiadaną dokumentację w sprawie) można skorzystać w poniedziałki: 12.00-16.00;  wtorki, środy, piątki: 8.00-12.00;  czwartki: 11.30-15.30. Punkt mieści się w budynku, w którym znajduje się Wydział Komunikacji i Dróg (pokój nr 1)​, ul. Piłsudskiego 19.

 

Dodatkowy dyżur telefoniczny prawnika/doradcy obywatelskiego:

– nr tel. 515 856 516 w każdy czwartek w godzinach od 10.00 do 11.00

 

Bezpłatne porady korespondencyjne:

  • e-mailowo – na adres: porady@civis-sum.org.pl
  • listownie – na adres Biuro Porad Obywatelskich, al. Niepodległości 7a/2, 65-048 Zielona Góra

Ważne! W przypadku porad listownych prosimy nie przesyłać oryginałów dokumentów – wystarczy kopia.  Czas oczekiwania na odpowiedź – ok 14 dn

 

 

Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się, może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, z wyłączeniem nieodpłatnej mediacji, także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.

 

Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:

  • poinformowanie osoby fizycznej o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym
    w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym lub,
  • wskazanie osobie fizycznej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
  • sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym
    i pism w toczącym się postępowaniu sądowo-administracyjnym, lub,
  • nieodpłatną mediację, lub
  • sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.

 

Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje:

  • działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby fizycznej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji.

Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.

Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.

 

Nieodpłatna mediacja obejmuje:

  • poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających,
  • przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji,
  • przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego
    w sprawie karnej,
  • przeprowadzenie mediacji,
  • udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.

Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:

  • sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego;
  • zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.

Nieodpłatna mediacja może być prowadzona pomiędzy stronami dążącymi do polubownego rozwiązania sporu. Stroną inicjującą przeprowadzenie nieodpłatnej mediacji może być wyłącznie osoba uprawniona.

Nieodpłatną mediację prowadzi mediator.