Tak sobie pomagaliśmy gdy granica była zamknięta
Słubicko-Frankfurckie Centrum Kooperacji podsumowało 3 miesiące działań w czasie zamknięcia granicy. Strzałem w dziesiątkę okazało się uruchomienie Corona Hotline, jedynej infolinii obsługiwanej w języku polskim i niemieckim.
W sobotę 13 czerwca 2020 r. po 90 dniach Polska zniosła kontrole na polsko-niemieckiej granicy oraz obowiązek 14-dniowej kwarantanny dla osób wjeżdżających na terytorium RP. Mieszkańcy i goście naszego Dwumiasta mogą już swobodnie przemieszczać się między Słubicami i Frankfurtem nad Odrą.
Otwarcie granicy znacznie ułatwi też pracę osobom z obu stron Odry zatrudnionych w Słubicko-Frankfurckim Centrum Kooperacji. 16 czerwca mogli oni nareszcie spotkać się osobiście, a nie online, na cotygodniowej naradzie w siedzibie Centrum i podsumować wydarzenia ostatnich miesięcy.
– Przez czas zamknięcia granicy nasze obowiązki wyglądały inaczej niż dotychczas. Wciąż jednak intensywnie wspieraliśmy polsko-niemiecką współpracę transgraniczną – podkreślają słubiczanie i frankfurtczycy. – Znaczną część naszego czasu pracy i zaangażowania pochłonęła obsługa infolinii tzw. „Corona Hotline” zorganizowanej przez administrację Frankfurtu nad Odrą. Wspieraliśmy pracowników urzędu, gdy dzwonili Polacy nie znający języka niemieckiego – dodają.
Informacja o infolinii obsługiwanej w Niemczech w języku polskim rozeszła się błyskawicznie. W rezultacie pracownicy Centrum odebrali 530 telefonów i 50 maili od osób z całej Polski, Niemiec, a nawet z innych państw Europy. Odpowiadali głównie na pytania dotyczące prawa pracy, zasad przekraczania granicy, kwarantanny po polskiej i niemieckiej stronie, świadczeń socjalnych oraz wizyt i opieki lekarskiej.
– W czasie pandemii zorganizowaliśmy również 13 cotygodniowych spotkań online kierownictwa Frankfurtu i Słubic, informowaliśmy media o sytuacji w Dwumieście oraz pomagaliśmy w rozwiązywaniu pojawiających się problemów jak np. uczęszczanie polskich uczniów do frankfurckich szkół – informuje Słubicko-Frankfurckie Centrum Kooperacji.