• Spotkanie z Krzysztofem Zanussim Gmina
    Spotkanie z Krzysztofem Zanussim w Słubickim Miejskim Ośrodku Kultury
    Czytaj więcej
  • Głosujmy na przedszkole Dzieci
    Głosujmy na przedszkole “Jarzębinka”! Pomóżmy przedszkolakom wygrać ogródek warzywny
    Czytaj więcej
  • Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich będzie obsługiwał interesantów w systemie kolejkowym - przez biletomat Gmina
    Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich będzie obsługiwał interesantów w systemie kolejkowym
    Czytaj więcej
  • Otwarcie boisk w Kunowicach Dzieci
    Hura! Teren przy szkole w Kunowicach zagospodarowany. Jest gdzie poćwiczyć!
    Czytaj więcej
Gmina

Słubice czyste miasto? Zakończyliśmy gminną kampanię społeczną

7 lutego 2020r.

Za nami kampania „Słubice-czyste miasto”. – Cel był jeden – obudzić w mieszkańcach poczucie obywatelskiego obowiązku utrzymania porządku w swoim otoczeniu i nakłonić do reagowania, gdy inni zaśmiecają nasze miasto – mówi burmistrz Mariusz Olejniczak.

– Kampania była formą dyskusji na temat problemu brudnego miasta – dodaje burmistrz. Mówi, że bolączką miasta są tzw. gabaryty. Pomimo, że powszechnie znany jest harmonogram ich wywozu, na co dzień w gminie widzimy pod domami stare meble, zużyty sprzęt gospodarstwa domowego, rzeczy, które po remontach powinny trafić do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (znajduje się na terenie Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych przy ul. Krótkiej 8). Niestety tego typu odpady trafiają często pod wiaty śmietnikowe i leżą tam tygodniami.- Gabaryty odbieramy raz w miesiącu i wystarczy spojrzeć na harmonogram, żeby sprawdzić, kiedy można postawić pod wiatą niepotrzebne rzeczy – mówi prezes Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Artur Smoleński. – Oczywiście moglibyśmy odbierać je częściej, ale czy mieszkańcy są gotowi za to zapłacić? – pyta.

Przypomina też, że jeśli ktoś nie może czekać do wyznaczonego terminu wywozu gabarytów, może sam przywieźć rzeczy, których chce się pozbyć do PSZOKu i za darmo je tam zostawić. A. Smoleński zwraca też uwagę, że nie wszystko, co pracownicy PUKu znajdują przy wiatach  śmietnikowych, powinno się tam znaleźć.

 

Opony to nie gabaryty!

Do odpadów wielkogabarytowych zalicza się: meble, wózki dziecięce, rowery, duży i średni sprzęt RTV i AGD, dywany, wykładziny, materace, stolarkę okienną i drzwiową. Odpadami wielkogabarytowymi nie są natomiast: części budowlane i sanitarne, takie jak: płoty, wanny, muszle klozetowe, grzejniki, płytki, rolety, części samochodowe, w tym opony, motorowery, kosiarki spalinowe, odpady remontowe czy odpady ogrodowe.

W czasie trwania kampanii “Słubice- czyste miasto” sporo materiałów filmowych, które na zlecenie gminy realizowała telewizja HTS, opartych było na rozmowach z zarządcami wspólnot mieszkaniowych. – Bardzo cieszy mnie, że dzięki naszym zarządcom powstało wiele nowych wiat śmietnikowych, które umożliwiają segregację odpadów. Smuci natomiast to, że nie zawsze wykorzystywane są one w odpowiedni sposób. Miejsca te zasypywane są odpadami wielkogabarytowymi, co zmienia te tereny w mini śmietniska – mówi burmistrz. Dlatego w czasie kampanii w wielu miejscach pojawiały się ukryte kamery, które rejestrowały zachowania mieszkańców. – Miałem nadzieję, że jak pokażemy, że ktoś wystawia odpady gabarytowe nie przestrzegając harmonogramu ich wywozu następnym razem zastanowi się zanim tak postąpi lub po prostu, po ludzku zrobi mu się wstyd – dodaje pomysłodawca kampanii Mariusz Konopka, prezes Horyzont TV Słubice.

 

Paliwo do dyskusji

W czasie pół roku słubicka telewizja przygotowała dla gminy 14 odcinków programów interwencyjnych i informacyjnych, które można było obejrzeć w mediach społecznościowych i za pośrednictwem strony internetowej gminy. Pierwszy etap kampanii stanowił cykl audycji, żeby niejako wytknąć palcem te miejsca, w których problem „brudnego miasta” jest największy. O problemie rozmawialiśmy też z samymi mieszkańcami. Tego typu materiały interwencyjne stały się paliwem do dyskusji . – Dialog może być punktem wyjścia do rozwiązania problemu – uważa M. Konopka.– Wspólny cel, jakim jest czyste miasto możemy osiągnąć tylko i wyłącznie pilnując siebie nawzajem, reagując na niewłaściwe zachowania sąsiadów czy innych osób – dodaje. Ostatnim elementem kampanii była debata, którą zorganizowaliśmy 4 lutego w Urzędzie Miejskim. W dyskusji wzięli udział: dyrektor ZUO International Ewa Bury, burmistrz Słubic Mariusz Olejniczak, prezes Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Artur Smoleński,Bartosz Lutycz, zarządca wspólnot mieszkaniowych i Wiesław Paździerski ze Straży Miejskiej. O jej rezultatach opowiedział też Waldemar Uberna z HTS, który podczas kampanii rozmawiał m.in. z mieszkańcami i zarządcami nieruchomości o tym, co należy zrobić, żeby Słubice były czystym miastem.  

 

Po dzieciach przyszła pora na dorosłych

To już piąta kampania ekologiczna, realizowana przez gminę Słubice. W 2016 roku, gdy zmieniły się zasady segregacji odpadów, gmina zorganizowała kampanię edukacyjno-promocyjną  „Bądź eko-słubiczaninem”. Dzięki niej do mieszkańców trafiły m.in. ulotki dotyczące nowych zasad segregacji odpadów, wspólnie z mieszkańcami tworzyliśmy mapę dzikich wysypisk śmieci, które były na bieżąco likwidowane, organizowaliśmy akcje sprzątania najbardziej zaniedbanych miejsc w mieście, powstał też ekoporadnik dla mieszkańców. Rok później zorganizowaliśmy kampanię adresowaną głównie do dzieci, które uczyliśmy jak segregować odpady. W kolejnym roku grupą docelową była młodzież, a w tym – dorośli. 

Materiał, który powstał podczas debaty w magistracie można obejrzeć na Facebooku pod linkiem.