• Festiwal piosenki w Gmina
    Ale nam się pięknie rozśpiewała “Jarzębinka”
    Czytaj więcej
  • Gmina
    Wszystkiego najlepszego kochane dzieci!
    Czytaj więcej
  • Gmina
    Superwiadomość! Dostaniemy prawie 15 mln zł na gminne inwestycje!
    Czytaj więcej
  • Gmina
    Jak ubiegać się o zwrot kosztów zakwaterowania uchodźców.
    Czytaj więcej
  • Otwarciue sali przy SP3 Gmina
    Uczniowie” trójki” zachwyceni nową salą sportową!
    Czytaj więcej
  • Gmina
    Wielka radość. Gmina zdobyła ponad 2,2 mln zł na remont ul. Kopernika!
    Czytaj więcej
  • Gmina
    Mamy to! Gmina buduje kolejną ścieżkę rowerową i drogę
    Czytaj więcej
  • Podpisanie umowy na przebudowę ul. Kopernika Gmina
    Rozpoczynamy przebudowę ulicy Kopernika. Umowa podpisana!
    Czytaj więcej
  • Bez kategorii
    Na inwestycje w 2022 roku gmina przeznaczy ponad 29 mln zł
    Czytaj więcej
  • Podpisanie umowy na modernizację parku przy al. Niepodległości Gmina
    Park przy alei Niepodległości zmieni się nie do poznania! Burmistrz podpisał umowę z wykonawcą
    Czytaj więcej
  • Gmina
    Mamy to! Dostaliśmy ponad 4,7 mln zł na ścieżkę rowerową od ul. Sportowej do Drzecina
    Czytaj więcej
  • Dwumiasto “odpala” iluminację mostu
    Czytaj więcej
  • Gmina
    Do USC i wydziału spraw obywatelskich trzeba się umówić telefonicznie
    Czytaj więcej

Podatek leśny

Stawka podatku leśnego w 2022 r. wynosi 46,70 zł za 1 ha (równoważnik 0,220 m3 drewna).

Przedmiotem opodatkowania podatkiem leśnym są lasy – grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna.

Podmiotami obowiązanymi do zapłaty podatku leśnego są:

  • właściciel lasów,
  • posiadacz samoistny lasów,
  • użytkownik wieczysty lasów,
  • posiadacz lasów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego

Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał tytuł prawny do lasu lub nastąpiło objęcie lasu w posiadanie. Obowiązek podatkowy w podatku leśnym wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności uzasadniające ten obowiązek.

Czynności i dokumenty związane z podatkiem leśnym

Zgodnie z art. 6 ust. 2 i ust. 5 ustawy o podatku leśnym podatnicy podatku leśnego są obowiązani składać organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia lasu, sporządzone na formularzach według ustalonego wzoru:

  • informacje o lasach (osoby fizyczne) w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego,
  • deklaracje na podatek leśny (osoby prawne i jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej) w terminie do dnia 15 stycznia roku podatkowego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Jeżeli las stanowi współwłasność (znajduje się w posiadaniu) osoby fizycznej oraz jednocześnie osoby prawnej, bądź jednostki organizacyjnej (w tym spółki) nieposiadającej osobowości prawnej – osoba fizyczna składa deklarację na podatek leśny oraz opłaca podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne. W tym przypadku osobie fizycznej nie jest doręczana decyzja ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego.
Obowiązek składania informacji o lasach oraz deklaracji na podatek leśny dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień na mocy przepisów ustawy o podatku leśnym (w tym na mocy uchwały rady gminy) – art. 6 ust. 6 ustawy o podatku leśnym.

Stawki podatku leśnego:

  • od 1 ha – równowartość pieniężna 0,220 m3 drewna obliczona według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy,
  • dla lasów ochronnych oraz lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych – 50% stawki określonej wyżej.

Zwalnia się od podatku leśnego:

  • lasy z drzewostanem w wieku do 40 lat,
  • lasy wpisane indywidualnie do rejestru zabytków,
  • użytki ekologiczne,
  • uczelnie,
  • szkoły, placówki, zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli – publiczne i niepubliczne, oraz organy prowadzące te szkoły, placówki i zakłady odpowiednio z tytułu zarządu, użytkowania lub użytkowania wieczystego nieruchomości szkolnych;
  • placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk,
  • prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej w zakresie lasów wymienionych w decyzji w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej lub zgłoszonych wojewodzie – zajętych na prowadzenie tego zakładu, z wyłączeniem lasów, które znajdują się w posiadaniu zależnym podmiotów niebędących prowadzącymi zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej,
  • jednostki badawczo-rozwojowe,
  • przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego uzyskanym na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej w zakresie przedmiotów opodatkowania zajętych na prowadzenie przez nich badań i prac rozwojowych.

Terminy i sposoby płatności podatku leśnego:

  • osoby fizyczne – w 4 ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego, a jeżeli kwota podatku nie przekracza 100 zł podatek jest płatny jednorazowo w terminie do 15 marca,
  • osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej – za poszczególne miesiące do 15 dnia każdego miesiąca.

Podatek jest płatny do rąk sołtysa, za pośrednictwem Poczty Polskiej, na rachunek Urzędu Miejskiego w Słubicach Bank Spółdzielczy w Rzepinie, Oddział Słubice nr:  
71 8371 0009 0009 5514 2000 0030

Od niewpłaconego w terminie zobowiązania pieniężnego naliczane są odsetki za zwłokę, począwszy od dnia następnego po upływie terminu płatności.

Niezapłacone w terminie zobowiązanie podlega ściągnięciu w postępowaniu egzekucyjnym wraz z odsetkami za zwłokę od zaległości podatkowych.


Akademicka 1
69-100 Słubice

tel: 95 737 20 00

fax: 95 758 28 80
email: slubice@slubice.pl
GODZINY URZĘDOWANIA:

poniedziałek – piątek 8:00 – 16:00

Przyjęcia interesantów:

mieszkańcy przyjmowani i obsługiwani są w poniedziałki wtorki, czwartki i piątki w godzinach: 8:00 – 14.00
w środy w godzinach: 10.00 – 16.00. USC i EL wyłącznie po wcześniejszym telefonicznym umówieniu terminu wizyty

  • ewidencja ludności i dowodów osobistych  tel.  95 737 2071,
  • sprawy z zakresu usc
    tel. 95 737 2085

>Klauzule informacyjne RODO<

>Deklaracja dostępności<

BEZPOŚREDNI KONTAKT Z PRACOWNIKAMI URZĘDU

Pełna lista telefonów i adresów e-mail z podziałem na poszczególne wydziały i biura urzędu znajduje się w strukturze urzędu.
NEWSLETTER

Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyżej podanych danych w celu otrzymywania powiadomień

POBIERZ APLIKACJĘ MOBILNĄ