Słubice

  • Info24: Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów polożonych w Kunowicach
  • Info24: Informacja w sprawie przekształcenia użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów
  • Info24: Zbiórki publiczne po nowemu
  • Info24: Aplikacja mobilna - "Bezpieczne Lubuskie"
  • Info24: OSTRZEGAMY PRZED CZADEM !
Tlumaczenie realizowane za pomoca translatora, Gmina Słubice nie odpowiada za treść tłumaczenia.

Kalendarz imprez


Straż Miejska w Słubicach Mapa Gminy Słubice Mapa Słubice-Frankfurt Konsultacje społeczne Zespół Administracyjny Oświaty Słubicki Miejski Ośrodek Kultury Słubicki Ośrodek Sportu i Rekreacji Sp. z o. o. Miejski Klub Sportowy Polonia Biblioteka Collegium Polonicum Ośrodek Pomocy Społecznej Zakład Administracji Mieniem Komunalnym Przedsiębiorstwo Usług Komunalnym Zakład Usług Wodno-Ściekowych Lubuska Niebieska Tarcza

Elektromobilność? To nasza przyszłość!

W piątek 19 lipca, burmistrz Mariusz Olejniczak spotkał się Michałem Januszewskim, przedstawicielem Enea Serwis (GK Enea), żeby porozmawiać o rozwoju nowoczesnego i przyjaznego środowisku transportu. Światowy trend w rozwoju motoryzacji został wyznaczony i samochody na prąd zyskują coraz większą popularność.

Dziś już wiadomo, że samochód elektryczny to nie tylko gadżet dla bogatych. Największe koncerny wypuszczają na rynek znane i cieszące się popularnością modele segmentu B i C, jednocześnie deklarując, że ceny napędu tradycyjnego i elektrycznego w ciągu kilku najbliższych lat zrównają się.

Wybór odpowiedniego samochodu elektrycznego przynosi nie tylko korzyści wynikające z komfortowej, bezgłośnej i dynamicznej jazdy (pełen moment obrotowy dostępny jest natychmiast), ale także może dać realne oszczędności właścicielowi. Koszt przejechania 100 km „elektrykiem” przy spokojnej jeździe to zaledwie 6 do 8 złotych, nie wymieniamy oleju, rozrządu, czy układu wydechowego… Korzyści jest zdecydowanie więcej. Znikają jednocześnie podstawowe ograniczenia. Wysokie ceny pojazdów z roku na rok wyraźnie spadają, pojawia się także rynek samochodów używanych, gdzie roczne lub dwuletnie auto można kupić za połowę ceny. Dodatkowym bodźcem będzie uruchomienie dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych nawet dla osób prywatnych w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT). Projekt rozporządzenia w tej sprawie zakłada dopłatę w wysokości 36 000 złotych (maksymalnie 30% wartości pojazdu), co razem ze zwolnieniem z akcyzy, możliwością poruszania się bus-pasami oraz bezpłatnym parkowaniem w dużych miastach, staje się realną zachętą.

Ostatni element systemu to infrastruktura do ładowania pojazdów elektrycznych. Tutaj również sytuacja z miesiąca na miesiąc ulega poprawie, choć jeszcze wiele jest do zrobienia Największe samorządy zgodnie z ustawą o elektromobilności (ze stycznia 2018) mają obowiązek zapewnienia ściśle określonej liczby punktów ładowania. - Niestety, doświadczenie podpowiada, że aby móc swobodnie poruszać się samochodem elektrycznym po kraju takich punktów potrzeba zdecydowanie więcej, również w mniejszych miejscowościach. Myślenie o samochodzie elektrycznym i stopniu jego naładowania najłatwiej porównać do myślenia o telefonie komórkowym, tablecie, czy laptopie – gdy nie jest używany, a bateria nie jest naładowana przynajmniej w 70-80% zwykle podłączamy te urządzenia do ładowarki i podobnie trzeba myśleć o samochodzie z baterią – wyjaśnia Michał Januszewski.

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych dają także możliwość ładowania samochodów hybrydowych typu plug-in oraz mniejszych pojazdów jak skutery, rowery, hulajnogi czy nawet deskorolki elektryczne – możliwości jest wiele. Podjęte rozmowy mają na celu przybliżenie tego tematu mieszkańcom naszej gminy oraz analizę możliwości zapewnienia infrastruktury dla pojazdów elektrycznych. Osoby zainteresowane tematem odsyłamy do prezentacji przygotowanej przez Enea, która znajduje się w załączniku..

Autor: Beata Bielecka | 22 lipca 2019

Załączniki do pobrania:

Wróć Drukuj

facebook google plus one